Domov na zámku Bystré je domov, ve kterém poskytujeme pobytovou sociální službu osobám od 18let věku s mentálním postižením, popřípadě s kombinovaným postižením. Individuálním přístupem podporujeme smysluplný, plnohodnotný život, který se co nejvíce přibližuje běžnému životu. Komu je sociální služba DOZP určena?

  • Domov na zámku Bystré poskytuje pobytovou sociální službu v domovy pro osoby se zdravotním postižením osobám s mentálním postižením od 18 let věku, které mohou mít též přidružené smyslové postižení lehčího stupně nebo tělesné postižení.

Co nabízíme

  • poskytnutí ubytování

v jedno, dvou a třílůžkových pokojích;

  • poskytnutí stravy

v rozsahu až 5 jídel denně, zajišťujeme nutričně vyváženou stravu včetně základních diet

  • pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu

mírná, částečná, převážná, úplná pomoc a podpora při oblékání, svlékání včetně speciálních pomůcek, při přesunu na lůžko, vozík, při vstávání, ulehání, při podávání jídla a pití, při samostatném pohybu v zařízení i mimo něj;

  • pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu

je realizována dle individuálních potřeb klienta;

  • výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti

nabídka činností v terapeutických dílnách (keramická, textilní, dřevařská, košíkářská, výroba mýdel, ručního papíru), v prostředí domova je velký park, na jehož údržbě se klienti v případě zájmu mohou podílet; za přispění externích pracovníků v DNZ Bystré probíhá hipoterapie a canisterapie; co se týká oblasti vzdělávání, klienti dochází do Speciální základní školy  Bystré a Základní umělecké školy Bystré, další vzdělávání probíhá ve večerní škole, cílem  je rozvoj a upevnění psychických i fyzických schopností klientů a také vybavení vědomostmi, dovednostmi a návyky, které umožní klientům se v maximální možné míře zapojit se do společenského života;

  • zprostředkování kontaktu se společenským prostředím

při využívání běžně dostupných služeb (kadeřník, holič, pošta, kino, pedikúra, nákupy aj.) klienti DNZ Bystré dostávají takovou míru podpory, o kterou si požádají v individuálním plánu; jako samozřejmost vnímá DNZ Bystré pomoc při upevňování kontaktu s rodinou a přáteli;

  • sociálně terapeutické činnosti
  • pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí

je realizována pomocí směrnic a metodických pokynů zajišťujících našim klientům uplatňování vlastní vůle, jednání na základě vlastního rozhodnutí např. realizaci podnětů a stížností. 

Dále:

  • zabezpečujeme ošetřovatelskou a rehabilitační péči, na základě ordinace lékaře také celodenní péči středního zdravotnického personálu
  • nabízíme aktivizační činnosti a denní programy (např. bazální stimulaci v senzomotorické místnosti a snouzelenu, využíváme metody canisterapie a hipoterapie, nabízíme hudební, pohybové a kulturní programy a podporu při sportovních aktivitách a další.)
  • zajišťujeme základní sociální poradenství

Jaké jsou naše cíle?

  • rozvinout schopnosti klientů a snížit jejich závislost na službě

klient dostane podporu v tom, aby se naučil oblékat, základům osobní hygieny, stravování, hospodařit s penězi, se svými věcmi, využívat svůj volný čas;

  • podporovat osobní zájmy klientů

možnost výběru zájmových, aktivizačních a terapeutických činností;

  • využívat vnějších běžně dostupných služeb, zapojení do okolní společnosti

klient má možnost využívat služeb ve městě –  kadeřník, kosmetika, kino, knihovna, pošta, cykloservis, krytý bazén, cukrárna, účastnit se společných akcí s veřejností (turnaj ve stolním tenise, vánoční setkání a koncerty, divadelní představení, kino, abilympiáda, velké množství sportovních akcí);

  • podpora a pomoc klientům při vyhledávání pracovních příležitostí

podporovat a pomáhat při vyhledávání pracovních příležitostí ve městě i okolí;

  • podpora v naplnění potřeb klienta

individuální přístup ke klientovi, respektování jeho individualit, týmová práce a jednotnost postupu, spolupráce zdravotního personálu, pracovníků v přímé péči, ostatního personálu, pracovníků SZŠ, rodičů, předávání zkušeností a poznatků, spolupráce s ostatními poskytovateli sociálních služeb;

  • udržovat, navazovat a upevňovat kontakt s rodinou a přáteli

podpora klienta při navazování a upevňování pravidelného ústního, písemného, telefonického, elektronického kontaktu s rodinou a přáteli;

  • poskytovat podporu v celoživitním vzdělávání

možnost klienta (mladistvých) docházet do Speciální základní školy Bystré, Základní umělecké školy Bystré, večerní školy, Speciálně pedagogického centra, rozvíjení vědomostí, dovedností, návyků a osobních zájmů klienta;

  • poskytovat podporu ve vzdělávání zaměstnancům, motivovat je pro další práci v zařízení

program dalšího vzdělávání zaměstnanců, písemně zpracovaný postup pro pravidelné hodnocení zaměstnanců, systém finančního a morálního oceňování zaměstnanců;

Zásady poskytování sociálních služeb

  • zásada dodržování práv klientů,
  • zásada respektování volby a rozhodnutí klienta,
  • zásada týmové práce a jednotného přístupu;
  • zásada individuálního přístupu ke klientovi,
  • zásada trpělivosti, vytrvalosti, tolerance, důvěry a bezpečí;
  • zásada přizpůsobivosti – míra sociální služby se mění v závislosti na potřebách klientů.